Sådan indfører jeg kemiske risikovurderinger i praksis
En kemisk risikovurdering handler om at vurdere, hvilke kemiske risici, der eksisterer ved at udføre et stykke arbejde, men hvordan får jeg hul på gaven i praksis. Det er et godt spørgsmål.
På denne side vil vi forsøge at give dig input til, hvordan du kan komme i mål med de kemiske risikovurderinger i din virksomhed.
Hvorfor kemiske risikovurderinger?
I sommeren 2019 kom der nye kemikalie lovkrav i Danmark, herunder kemiske risikovurderinger. Du kan læse meget mere om detaljerne i de nye regler her: link
Hvordan kommer jeg i gang med opgaven?
Indførelse og vedligeholdelse af kemiske risikovurderinger kan betragtes i 4 trin:
Gennemgang af de fire trin i udarbejdelse af ”Kemiske risikovurderinger”
Se med på videoerne nedenfor. Her prøver vi at give dig vores input til hvad der skal udføres i den pågældende delopgave og vores forslag til hvordan I kan gribe opgaven an i praksis.
Trin 1
Definition af processer
Gennemgang af proces
Trin 2
Risikovurdering af proces
Vurderinger af behov for forbedringer
Trin 3
Indførelse af løsninger
Instruktion af de ansatte
Trin 4
Overvågning af kemidata
Audit af proces
Trin 1a. Definition af processer:
Den første opgave I skal i gang med, er af få defineret Jeres processer i virksomheden
(note til video: Hvad er en proces –
Specifik proceskonkret: arbejdsopgave ved en maskine på et fysisk afgrænset sted fx er arbejdsopgave i en produktionsproces, kan også være en
tværgående proces i form af en arbejdsopgave som udføres på forskellige arbejdssteder fx vedligeholdelsesproces – et stykke malerarbejde, limarbejde, fuge arbejde
Hvordan afgrænser vi så processen? En produktionslinje kan sagtens deles op i flere processer
Trin 1b. Gennemgang af proces:
Hver proces gennemgås og der samles viden om hvordan arbejdet foretages og hvilke kemiske produkter der anvendes
Trin 2.a.Risikovurdering af proces:
Der laves en vurdering af hvilke kemiske risici der er ved at udføre arbejdet
Trin 2.b Vurderinger af forbedringer ved proces:
Der laves en vurdering af om foranstaltning ved processen som fx udsugning fungerer som den skal, eller om der er behov for forbedringer. Evt Opgaver og forbedringer indføres på Jeres APV handlingsplan og styres sammen med jeres andre arbejdsmiljø og sikkerhedsopgaver.
Trin 3.a.Indførelse af løsninger ved proces:
Når I har fundet løsninger på Jeres opgaver skal de føres ud i praksis.
Trin 3.b Instruktion af de ansatte ved proces:
Der skal udarbejdes en instruktion (skriftlighedskrav ved visse processer) og medarbejderne ved processen skal instrueres i at udføre arbejdet sikkert.
Trin 4a. Overvågning af kemidata:
Leverandørerne ændrer hele tiden på deres recepter, måske skiftes der leverandør eller indføres nye kemiske produkter. Det kan betyde at den kemiske risiko vurdering skal revurderes.
Trin 4 b: Audit af proces:
Der kan også ske ændringer på arbejdspladsen foranstaltninger der svigter, ændringer
Kemiske risikovurderinger og COS
Hvordan kan kemiløsningen Chemical Online Service (COS) understøtte dit arbejde med kemiske risikovurderinger?